Mød de nye grønne biler
Elbil, hybridbil, plugin-hybrid eller brintbil. Den grønne omstilling er i fuld gang på bilmarkedet. Men kender du forskellen på de mange miljørigtige alternativer? Her får du et overblik over, hvad der gemmer sig under kølerhjelmen på de nye biltyper.
Politisk har der tidligere været luftet visioner om 500.000 til 1 million elbiler på de danske veje i år 2030. Forventningerne er skruet en smule ned siden, men regeringen og dens støttepartier har en målsætning om et stop for salg af alle nye diesel- og benzinbiler fra 2030.
Mange forskellige bilproducenter lancerer nye el og hybridbiler, og salget af dem har været stigende de seneste år i Danmark.
Hvad er forskellen?
Skal din næste bil være el, hybrid eller noget helt andet? Alternativerne til benzin og diesel er mange. Alle tilbyder de gevinster for miljøet.
Fælles for dem alle er dog, at miljøgevinsten er betinget af, at strømmen eller brinten bliver produceret fra vedvarende energikilder som vindmøller, solceller eller bølgekraft. Her får du en kort beskrivelse af de forskellige biltyper:
Elbilen
Elbilen kører på elektricitet, der kommer fra opladelige batterier. Elbilen er støjsvag, og kørslen udleder ikke CO2, hvis strømmen kommer fra alternative energikilder som vindkraft eller solpaneler. Den udnytter også energien langt bedre end benzin- og dieselmotorer. Udfordringen for de første elbiler var den begrænsede rækkevidde, hvilket gjorde bilen mest velegnet til bykørsel. Moderne elbiler har dog langt større rækkevidde på en opladning. Samtidig er nettet af ladestationer udbygget. Elbilen er derfor i dag et reelt alternativ til benzin- og dieselbilen, også til landevejskørsel.
Hybridbilen
Hybridbilen kombinerer motorkraft fra el med andre typer brændstof – benzin eller diesel. En hybridbil kan ikke køre langt på ren el – ofte kun op til et par kilometer. Den skal ikke oplades med et kabel, men oplader sig selv, når forbrændingsmotoren startes og når bilen bremser. Bilen kører på el, når der er nok energi på batteriet. Ved høje hastigheder vil bilen derfor normalt ikke køre på el. Du får altså størst glæde af hybridteknologien ved bykørsel, hvor de mange stop og start gør elmotoren overlegen i driftsøkonomi.
Plugin-hybriden
Plugin-hybriden kan som hybridbilen både køre på el og brændstof. Bilen oplader også sig selv, når benzinmotoren starter og når bilen bremser, men den kan også lades op fra en ladestation eller i nødstilfælde fra en stikkontakt. Derfor kan du bruge plugin-hybrid som en elbil over en vis distance. De nuværende pluginhybrider kan typisk køre mellem 15 og 60 km på el på et fuldt opladet batteri.
Den biltype kører altså på el, så snart der er nok energi på batteriet til fremdrift. Derefter vil den fungere som en hybridbil, hvor den kører både på brændstof og el.
Plugin-hybridbilen klarer altså både bykørsel, landevejskørsel og motorvejskørsel – og giver mulighed for at køre på el over lidt længere distancer. Den har dog en relativ høj vægt, fordi den både har forbrændingsmotor, elmotor samt et relativt stort batteri.
Brintbilen
Brintbilen bruger brint som brændstof. Bilen drives af en elektrisk motor, der får sin strøm fra en brændselscelle i stedet for et batteri. Derved skal bilen ikke lades op, men tankes med brint fra en brinttankstation. Den skal kun tanke i tre minutter for at kunne køre op til 600 kilometer. Miljømæssigt er brintbilen et stærkt alternativ, da produktionen af brint kun udleder strømmen, som motoren bruger, samt vand og varme. Til gengæld bruges der energi. Hvis det lykkes at få brintproduktionen drevet af vedvarende energikilder såsom vindmøller, solceller eller bølgekraft, vil teknologien være CO2-neutral. Blandt andet derfor anses brintbilen som et godt bud på fremtidens bybil. Danmark er det første land i verden med et landsdækkende netværk af brinttankstationer, men i store dele af verden er de mindre udbredte.
Vi er klar!
Hos AutoMester efteruddanner vi løbende vores mekanikere, så uanset hvilken biltype du vælger, er vi klar til at servicere den.