For værksteder

Login til Medlemssiden

Vil du vide mere om at være AutoMester værksted?

Bliv AutoMester

Oplad din elbil i udlandet: 5½ essentielle tips, der redder kør-selv ferien

Turen går til Europa! Og til nærmeste ladestation på et eller andet tidspunkt, hvis du er i elbil. Men hvordan foregår opladning egentlig uden for Danmarks grænser? Her er, hvad du skal vide.

Del på

Familie Ladestander

1. Book et hotel med opladning

Bor du på hotel, kan du være heldig, at der er mulighed for opladning her. Måske er det endda gratis for dig som gæst. Det vil være smart at gå efter sådan et overnatningssted, så du kan få fyldt strøm på om natten.

Er det ikke muligt, eller opstår behovet på farten, er det heldigvis forholdsvis nemt at finde ladestationer rundt omkring i de fleste europæiske lande. Men det kan være meget forskelligt, hvor langt der er imellem.

2. Planlæg bedre jo længere sydpå, du kommer

Flere lande i Nordeuropa har gjort opladning til en central del af deres infrastruktur. For eksempel er Skandinavien og Holland elbilens bedste ven. Kommer du længere sydpå, kan det være lidt mere udfordrende at holde stressniveauet nede, når displayet siger low battery.

Men ro på. Det er de færreste steder nu til dags, hvor det er umuligt at lade op, medmindre du er langt ude på landet eller i naturen.

3. Apps er vejen frem

Clever-brik i udlandet? Desværre ikke. Det får du kun gavn af få steder tæt på Danmark.

Med appen Spirii Go og appen Shell Recharge kan du derimod nemt få opladt din bil i store dele af Europa. Spiiri Go har fokus på at finde de bedste priser til dig, mens Shell Recharge giver dig et bredere overblik over, hvor du kan lade. I begge apps kan du også betale for dine opladninger.

Du kan desuden hente A Better Routeplanner eller PlugShare for at optimere din rute og høre,  hvad andre elbilisters erfaringer har været. Endnu mere genialt: Se, hvor du med fordel kan lade op, hvis du vil klemme en bid mad – eller en smuk udsigt – ned, mens du venter.

 

4. Tjek, hvordan prisen bliver afregnet

Nogle steder bliver du trukket baseret på kWh. Andre steder skal du betale alt efter, hvor lang tid, du har opladt. Ved pris pr. kWh betaler du for præcis den strøm, du får. Ved pris pr. tid risikerer du at betale mere, hvis din bil oplader langsomt på grund af batteriets tilstand eller kulde, eller hvis du har en model med lav ladeeffekt.

Og priserne? Du kan sagtens være heldig at finde opladning i omegnen af 3 kr. pr. kWh. Du kan dog også komme ud for, at det koster tre gange så meget. Så husk at lave lidt research, inden du blindt plugger laderen i.

5. En lang ledning er en god idé

Du finder næppe en elbil i dag, som ikke har et type 2-kabel. Det er det stik, du bruger til hjemmeladning og til AC-opladning (vekselstrøm). Med type 2-kablet skal det nok lade sig gøre for dig at få strøm indenbords ved alle offentlige ladere.

Men holder der en benzinbil foran den oplader, du lige havde udset dig, har du brug for lidt ekstra længde, hvis projekt power skal lykkes. Medbring derfor gerne et ekstra langt kabel, så du kan snige det ind foran og trække strøm hen til din bil.

Og det halve tip?

Det er en rigtig god idé at tjekke, om du har en vejhjælpsaftale, inden afrejse – især hvis du skulle være så uheldig at løbe tør for strøm midt på Autobahn.

Få tjekket bilen inden afgang

Så minimerer du risikoen for irriterende overraskelser undervejs. Bestil en tid hos dit lokale AutoMester-værksted og kør trygt afsted med familien.

Find værksted
El Hybrid Arbejde 3

Flere tips og tricks

Trustpilot