Elbilen
Elbilen kører på elektricitet, der kommer fra opladelige batterier. Elbilen er støjsvag, og kørslen udleder ikke CO2, hvis strømmen kommer fra alternative energikilder som vindkraft eller solpaneler. Elbiler udnytter energien mere effektivt end benzin- og dieselmotorer. Udfordringen for de første elbiler var den begrænsede rækkevidde, hvilket gjorde bilen mest velegnet til bykørsel. Moderne elbiler har dog langt større rækkevidde på en opladning. Samtidig er nettet af ladestationer udbygget. Elbilen er derfor i dag et attraktivt alternativ til benzin- og dieselbilen, også til langdistancekørsel.
Hybridbilen
Hybridbilen kombinerer motorkraft fra el med andre typer brændstof – benzin eller diesel. En hybridbil kan ikke køre langt på ren el – ofte kun op til et par kilometer. De behøver ikke oplades med et kabel, da de oplader sig selv ved opstart og ved nedbremsning. Hybridbilen bruger elmotoren, når der er tilstrækkelig energi i batteriet. Ved høje hastigheder vil bilen derfor normalt ikke køre på el. Du får altså størst glæde af hybridteknologien ved bykørsel, hvor de mange stop og start gør elmotoren overlegen i driftsøkonomi.
Plugin-hybriden
Plugin-hybriden kan som hybridbilen både køre på ren el og traditionel brændstof. Bilen oplader også sig selv, når benzinmotoren starter og når bilen bremser, men den kan også lades op fra en ladestation eller i nødstilfælde fra en stikkontakt. Derfor kan du bruge plugin-hybrid som en elbil over en vis distance. De nuværende pluginhybrider kan typisk køre mellem 15 og 60 km på en fuld opladning.
Den biltype kører altså på el, så snart der er nok energi på batteriet til fremdrift. Derefter vil den fungere som en hybridbil, hvor den kører både på brændstof og el.
Plugin-hybridbilen klarer altså både bykørsel, landevejskørsel og motorvejskørsel – og giver mulighed for at køre på el over lidt længere distancer. Den har dog en relativ høj vægt, fordi den både har forbrændingsmotor, elmotor samt et relativt stort batteri.
Brintbilen
Brintbilen bruger brint som brændstof. Bilen drives af en elektrisk motor, der får sin strøm fra en brændselscelle i stedet for et batteri. Derved skal bilen ikke lades op, men tankes med brint fra en brinttankstation. Det tager kun tre minutter at tanke op, og bilen kan køre op til 600 kilometer på en tank. Miljømæssigt er brintbilen et stærkt alternativ, da produktionen af brint kun udleder strømmen, som motoren bruger, samt vand og varme. Til gengæld bruges der energi. Hvis det lykkes at få brintproduktionen drevet af vedvarende energikilder såsom vindmøller, solceller eller bølgekraft, vil teknologien være CO2-neutral. Blandt andet derfor anses brintbilen som et godt bud på fremtidens bybil. Danmark er det første land i verden med et landsdækkende netværk af brinttankstationer, men i store dele af verden er de mindre udbredte.