For værksteder
Login til MedlemssidenVil du vide mere om at være AutoMester værksted?
Bliv AutoMesterI Danmark bliver vinteren mere og mere våd og blæsende, og den hvide, frostklare kulde er sjælden. Dette får mange bilister til at stille spørgsmålstegn ved nødvendigheden af at skifte mellem vinter- og sommerdæk. Er helårsdæk måske en fornuftig løsning?
Det korte svar er, at hvis du bruger din bil dagligt, er skiftet mellem vinter- og sommerdæk den bedste beslutning. Det handler ikke kun om mønsteret på dækkene. Gummiblandingen i vinter- og sommerdæk er tilpasset til de skiftende vejforhold.
Officielt er der ingen fastsat udløbsdato for bilens dæk. Men dæk mister gradvist deres elastiske egenskaber og bliver stive med alderen, hvilket går ud over deres sikkerhed. Som en tommelfingerregel bør dæk helst ikke være ældre end 5-6 år. På dækkets yderside finder du en dato, der er angivet med et såkaldt DOT-mærke. Mærket består af fire cifre, hvor de første to cifre angiver ugenummeret, og de sidste to cifre angiver året. For eksempel betyder "5008", at dækket blev produceret i uge 50 i år 2008. Er du i tvivl om alderen og tilstanden på dine dæk, kan din lokale AutoMester hjælpe med rådgivning.
Dæk udgør en betydelig investering for din bil, især hvis du ejer en elbil. Det er derfor afgørende at forstå, hvordan du kan minimere dækslid. En simpel, men effektiv måde at gøre dette på er ved at skifte mellem sommer- og vinterdæk, hvilket markant reducerer dæksliddet. Elbilejere bør være særlig opmærksomme på dette, da elbiler ofte har øget dækslid i forhold til traditionelle køretøjer.
El- og hybridbiler stiller særlige krav til dækkene. Derfor har Bridgestone introduceret et EV-mærke på dæk til el- og hybridbiler. EV-mærket er resultatet at flere års fokuseret udviklingsarbejde med brug af en række nytænkende teknologier, der sikrer optimale egenskaber både sikkerhedsmæssigt og i forhold til rullemodstand. Samtidig er EV-dæk udviklet og produceret med særlig omtanke for miljøet.