For værksteder

Login til Medlemssiden

Vil du vide mere om at være AutoMester værksted?

Bliv AutoMester

Vinterdæk - sikkerhed og lovkrav

Du kender måske allerede loven om brugen af vinterdæk i Danmark. Men har du styr på reglerne, når du kører på skiferie i resten af Europa?

Del på

Vinterdaek Sikkerhed Og Lovkrav Hd

FOTO: Bridgestone

Selvom dine dæk opfylder de danske krav, kan de stadig være ulovlige i udlandet.

Det er vigtigt at være opmærksom på både lovkravene og sikkerhedsaspekterne ved vinterdæk, især når du kører uden for landets grænser.

Her får du et par gode råd og tips om valget af dæk til den kolde årstid – og en update på reglerne for nogle af de mest populære vinterdestinationer.

Er vinterdæk nødvendige?

I Danmark er brugen af vinterdæk ikke påkrævet ved lov. Efter flere milde vintre kan man måske undre sig, om det overhovedet er nødvendigt at skifte til vinterdæk. Det er længe siden, at vi danskere har oplevet store snemængder og ekstrem kulde.

Spørgsmålet er relevant, men fagfolkene på området er stort set enige. Sommerdæk er designet til sommerkørsel, mens vinterdæk, som navnet antyder, er skabt til vinterforhold.

Helårsdæk er et kompromis mellem 2 meget forskellige dæktyper – og er derfor ikke optimal til hverken vinter eller sommer, men er et brugbart alternativ, hvis du ikke er afhængig af din bil hver dag året rundt.

AutoMester anbefaler dog brug af vinterdæk til dig der bruger bilen dagligt i den kolde årstid - og det samme gør eksempelvis FDM.

Vinterdæk har egenskaber udover mønsteret. De er lavet af en blødere gummiblanding end sommerdæk. Når temperaturen falder under 7 grader, bliver sommerdækene for hårde og stive, hvilket resulterer i dårligt vejgreb og længere bremselængder.

Tryg vinterkørsel – selv på skiferien

Reglerne for brugen af vinterdæk varierer markant i Europa. Det handler ikke kun om krav vedrørende vinterdæk, pigdæk eller snekæder, men også om dækmønsterets dybde. I Danmark er lovkravet til mønsterdybden 1,6 mm, men i en del andre lande er den 3 eller 4 mm. Du risikerer bøder og, i værste fald, kørselsforbud, hvis ikke mønsterdybden er tilstrækkelig på dine vinterdæk.

AutoMester har taget en tur rundt på nogle af Europas mest populære ski og vinterdestinationer. Vi starter på hjemmebanen.

 

Danmark: Vinterdæk er ikke obligatorisk. Pigdæk er tilladt fra den 1. november til den 15. april. Snekæder er også tilladt – når forholdene tillader det (sne- og isdækkede veje).

Tyskland: I Tyskland angives der ikke en specifik temperatur eller fast periode for, hvornår køretøjer skal have vinterdæk monteret. I stedet skal dækkene tilpasses efter de aktuelle vejrforhold. Vinterdæk er her påkrævet under forhold som isglatte veje, tætpakket sne, sjap, isslag, og frostglatte vejbaner.

Vinterdæk skal have en dækmønsterdybde på 1,6 mm og skal monteres på alle fire hjul (for bedre sikkerhed anbefales 4 mm). Det er forbudt at anvende pigdæk i Tyskland. Snekæder er tilladt, når vej- og vejrforholdene kræver det – den maksimale hastighed med snekæder er 50 km/t. Under ekstreme vejrforhold kan det være obligatorisk at benytte snekæder, hvilket fremgår af skiltning. Derfor er det vigtigt altid at have snekæder med i bilen i vintermånederne.

Regler for vinterdæk i Tyskland:
Fra 1. oktober 2024 betragtes dæk, der kun er markeret med M+S (Mud + Snow), ikke længere som vinterdæk. Vinter- og helårsdæk skal nu være markeret med alpin-symbolet, bjerg og snefnug (3MPSF), for at blive betragtet som vinterdæk. Har dine dæk både M+S og alpin-symbolet, er de også tilladt at anvende i Tyskland.

Østrig: Vinterdæk er obligatorisk på alle hjul ved vintervejr (min. dækmønsterdybde 4 mm) - eller alternativt må bruges sommerradialdæk + snekæder. Pigdæk er tilladt fra den 1. oktober til den 31. maj - i så fald på alle hjul. Max. hastighed med pigdæk er 100 km/t på motorveje og 80 km/t på andre veje. Snekæder er tilladt. Max. hastighed med snekæder er 50 km/t. Vinterperiode regnes fra 1. november til den 15. april.

Frankrig: Ingen krav om vinterdæk. Pigdæk er tilladt ved kørsel med max. 90 km/t. Snekæder er tilladt.

Max. hastighed med snekæder er 50 km/t. Snekæder kan være obligatoriske ved ekstreme vejrsituationer. I disse tilfælde vises det ved skiltning. Vinterperiode regnes fra sidste lørdag før den 1. november til sidste søndag i marts.

Italien: Ikke noget generelt krav om vinterdæk, men vejskilte, der viser ”Vinterudstyr obligatorisk” betyder, at der kræves vinterdæk eller snekæder på hjulene. Pigdæk er tilladt fra 15. november til 15. marts - med max. hastighed: 120 km/t på motorveje og 90 km/t på andre veje. Ved brug af pigdæk skal de være på alle 4 hjul. Snekæder er tilladt med max. hastighed: 50 km/t. Vinterperiode er i Val d’Aosta fra den 15. oktober til den 15. april (obligatorisk med enten vinterdæk eller snekæder). For alle andre regioner er der ingen specifikke datoer.

Norge: Ved vintervejr kræves enten vinterdæk, pigdæk eller snekæder. Dækmønsterdybde skal være minimum 3 mm. Pigdæk er tilladt – men i nogle byer betales afgift for at køre med pigdæk. Snekæder er tilladt, og køretøjer over 3500 kg kan risikere at blive tilbagevist ved grænsen, hvis der ikke findes snekæder i bilen. Især i de nordlige dele af landet kan vejforholdene være vanskelige om vinteren, specielt i fjeldområder. Bilister bør altid tjekke vejrudsigten før en køretur. Vinterperioden regnes fra den 15.oktober (nord) eller den 1. november (syd) - indtil første søndag efter påske.

Sverige: I perioden 1. december til 31. marts er der særlige regler for, hvilken type dæk biler skal have, når der er vinterforhold på vejene. Vejforholdene anses for at være vinterlige, når der er sne, is, sjap eller frost på vejen; dette vurderes af det svenske politi.

I Sverige er brug af vinterdæk obligatorisk ved vintervejr, også for en eventuel anhænger/trailer. Det er tilladt at bruge pigdæk i perioden fra den 1. oktober til den 15. april. Pigdæk er også tilladt, hvis vintervejr-forhold gør sig gældende, eller hvis de forventes. Hvis pigdæk bruges, skal de monteres på alle hjul og også på en eventuel trailer.
Snekæder er tilladt, hvis vejr- eller vejforhold kræver det. Især i den nordlige del af Sverige er der store vejrmæssige udfordringer. Træktov, startkabler og sikkerhedsvest anbefales.

Regler for vinterdæk i Sverige:
Fra 1. december 2024 er dæk med markeringen M+S (Mud + Snow) ikke længere betragtet som vinterdæk. Dæk skal have alpin-symbolet med bjerg og snefnug (3PMSF) eller være pigdæk for at være lovpligtige vinterdæk. Samtidig skal dækmønsterdybden også være på mindst 3 mm.

Læs mere på Sveriges transportstyrelses hjemmeside her.

Personlig rådgivning og dækhotel

Få en snak med din lokale AutoMester om det bedste valg af dæk til netop dine kørselsbehov og book en tid til omskiftning af dine dæk.

Dermed undgår du ubehagelige overraskelser, når temperaturen pludselig falder. Har du ikke plads til dine sommerdæk derhjemme – så send dem på vinterferie på vores dækhotel.

 

 

Book tid ved dit nærmeste værksted

Book tid
Book Tid Large 2X

Flere tips og tricks

Trustpilot