For værksteder

Login til Medlemssiden

Vil du vide mere om at være AutoMester værksted?

Bliv AutoMester

Ny lovgivning om vinterdæk

I 2025 er der kommet nye regler for vinterdæk og kørsel i vinterføre. Bliv klogere på hvad det betyder for dig.

Del på

Dæk Med Snefnug 4000X2248

Den nye lovgivning: Snefnugmærket og “uegnede” dæk”

Fra den 1. juli 2025 trådte en vigtig ændring i færdselsloven (§ 67, stk. 3) i kraft i Danmark.

Denne nye lovgivning forbyder kørsel med “uegnede dæk” i vinterføre. Dette betyder i praksis, at sommerdæk i vinterføre vil blive betragtet som uegnede og kan medføre bødestraf på 1.000 kr. pr. dæk – altså op til 4.000 kr. i alt. Selvom der ikke er et generelt lovkrav om vinterdæk i Danmark, understreger lovgivningen, at ved hårdt vinterføre skal køretøjet være forsynet med snefnugmærkede dæk (3PMSF – Three-Peak Mountain Snowflake).

Snefnugmærket er et symbol, der viser tre bjergspidser og et snefnug. Dette mærke er standardiseret af EU og angiver, at dækket garanterer et specifikt præstations- niveau under vinterforhold.

I modsætning til M+S (Mud and Snow) mærkningen, som blot indikerer, at dækket er designet til mudder og sne, men ikke kræver en specifik test, er 3PMSF-mærket en garanti for dokumenteret vinterydeevne. Det er derfor afgørende, at du er opmærksom på denne forskel og vælger dæk, der lever op til de nye krav for optimal sikkerhed og for at undgå bøder.

Den sande pris på dæk: Sikkerhed, levetid og økonomi

Skal du skifte dæk hver sæson eller vælge helårsdæk?

Ved første øjekast kan det virke dyrere at investere i to sæt dæk (et sæt sommerdæk og et sæt vinter­dæk) fremfor et sæt helårsdæk. Men på længere sigt kan det faktisk være en mere økonomisk løsning.

Når du kører med helårsdæk, slides de hele året rundt. Dette betyder, at et sæt helårs­dæk i princippet slides dobbelt så hurtigt som et sæt sæsondæk, der kun bruges halvdelen af året.

Selvom helårsdæk kan have en levetid på 25.000-35.000 km, vil to sæt specialiserede dæk – et til sommer og et til vinter – samlet set holde længere, da de hver især kun er i brug i deres respektive sæsoner.

Derudover er helårsdæk ofte dyrere i indkøb end et enkelt sæt sommer- eller vinterdæk.

På isglat vej ved 50 km/t kan et vinterdæk bremse på omkring 35 meter. Et helårsdæk vil typisk kræve mar­kant længere afstand, ofte tættere på sommerdækkets over 60 meter, for at stoppe. Denne forskel kan betyde alt i en kritisk situation.

Tilsvarende vil helårsdæk heller ikke yde optimalt under varme sommerforhold sammenlignet med dedikerede sommerdæk.

Bremselængde På Dæk

Kører du ulovligt?

Vi hjælper dig gerne her på værkstedet med at finde de rette dæk til dig og din bil.

Book tid
Book Tid Large 2X

Flere tips og tricks

Trustpilot